1968: Het leger in


In 1968 moest ik de Rijnvaart verlaten en moest onder de wapenen van Hare Majesteit. De eerste twee maanden zat ik voor mijn opleiding in de Trip van Zoudtlandtkazerne in Breda en werd overgeplaatst als kononier naar J.W. Frisokazerne in Ede. Om medische gronden heb ik mijn diensttijd niet in z'n geheel kunnen voltooien, in oktober 1968 werd op groot verlof gestuurd.

Kort daarop heb ik gesolliciteerd bij Mij. Zeeland de veerboot naar Engeland. Toevallig, op de dag van mijn sollicitatie was ook Koningin Juliana aanwezig, zij was daar om de naar haar vernoemde nieuwe roll on/ roll off veerboot in te huldigen. De sollicitatie verliep voorspoedig en werd aangenomen als mess bediende. Ik werd aangemonsterd op de Koningin Wilhelmina. Na enkele reizen werd deze boot stilgelegd als reserveboot en kreeg als ligplaats de buitenhaven van Vlissingen.

Ik bleef aan boord van de Koningin Wilhelmina om het nog overgebleven machinekamer personeel te verzorgen. Erg leuke tijd in Vlissingen gehad. In het voorjaar van 1969 werd ik overgeplaatst naar de nieuwe veerboot Koningin Juliana en werd assistent steward. Mijn woonplaats Arnhem begon wel een probleem te worden, zo moest ik iedere dag met de trein, de ene dag Arnhem - Hoek van Holland (2 uur) en de andere dag Hoek van Holland - Arnhem (2 uur). Ik besloot maar om ontslag te nemen en werk te zoeken aan de wal.

Een vriendje van mij werkte in een cafetaria en wilde daar na een tijdje weg en vroeg mij of zijn baan niet iets is voor mij. Ik ging met de eigenaar van de cafetaria praten en werd aangenomen. Ik moest wel iedere dag op de bromfiets bij weer en ontij (behalve zondag) van Arnhem naar Rhenen op en neer. Maar het werk verdiende goed ik gaf nauwelijks geld uit behalve dan voor autorijlessen en kon dus sparen voor mijn eerste auto. In 25 autorijlessen heb ik mijn rijbewijs in een keer gehaald op 17 december 08:00 uur 1970. Enkele dagen later meteen naar de dealer voor een fonkelnieuwe Ford Escort.